Základní škola Hlinsko,
Ležáků 1449, okres Chrudim

Ležáků 1449, Hlinsko 539 01

469 311 597

red@zslezaku.cz

ID datové schránky: ntmmmd9

Karnevalové učení u Ptáčat

11. 1. 2024

Začalo masopustní období, období karnevalů. I u Ptáčat se téma karnevalu objevuje v různých předmětech.  Karnevalové téma se nám nejprve objevilo ve výtvarné výchově. Nejprve jsme si povídali o karnevalech, co to je, kdo na ně chodí a jestli už děti na nějakém byly. Děti měly zavzpomínat, za jakou masku šly a ve které masce šly na karneval nejraději, které masky na karnevale viděly. Dále pak vymýšlely, za jakou masku by se dalo přistrojit, nebo za jakou by chtěly jít teď. A to se stalo tématem výtvarné výchovy. Namaluj masku, za jakou bys chtěl jít na karneval. Děti měly už asi hlad, protože se nám ve třídě objevily bagety, hamburger, hot dog i pizza. Na karnevale byste dále potkali lukostřelkyni, medvídka, kočičku, roboty, skřítky nebo třeba Hermionu.

Karneval se nám poté objevil i v českém jazyce, a sice v kapitole Karnevalová. Na karneval nás tady pozval Zbyněk a Zuzka, kteří nás provází naší učebnicí. Děti po přečtení článku o přípravách na karneval musely odpovídat na různé otázky a tím ukázat, že četly s porozuměním.  A zvládly to výborně (i paní inspektorka je pochválila). Pamatovaly si, že se děti chystaly na masky mlynáře, Karkulky a robota. Dalším úkolem bylo seřadit věty z telefonního rozhovoru Zbyňka a jeho strýčka, tak aby šly správně za sebou. I s tím si děti hravě poradily.

O mlynáři, za kterého šel Zbyněk z ČJ, jsme se pak naučili novou písničku v hudební výchově a doplnili ji i pohybovým doprovodem. Při hodině čtení děti četly básničku Karneval, hledaly v ní nejen rýmy, ale i správné odpovědi na otázky, třeba kolik bylo masek na karnevale, s kým tančila Karkulka apod.

Při pracovních činnostech jsme si vyzkoušeli udělat karnevalovou loutku. Děti si nejprve fixami vybarvily čtverečkový papír, poté ho přehýbaly. Překládáním proužků barevných papírů si vyrobily ruce a nohy. Podle své fantazie si nakreslily na čtvrtku obličej loutky a všechny části k sobě slepily. Poté si přišly pro špejli s provázky, které jim paní učitelka s paní asistentkou zatavily k loutkám tavnou pistolí.

Myslím, že se nám karnevalové loutky moc povedly.  

A co nás ještě čeká? Určitě tradiční hlinecký průvod masopustních masek 13. února.

p. uč. Burešová